“Vi var alla stressade över vad vi skulle göra till UF, vad som säljer eller vad som blir bra. Vi hade först inte ens tänkt skapa ett företag med varandra men när vi satt och åt lunch så började vi prata om vår psykiska hälsa och att vi hade velat göra något kring det. Vi kom på att vi brukade skriva av oss och att det hjälper och då kom idén till oss. Därför blev det självklart att skapa en bok med just det syftet. Vi har sedan designat boken helt själva, kommit på alla reflektionsfrågor, illustrerat alla bilder och lagt eftertanke i varje detalj.”
“Boken baseras på egna erfarenheter och vi har designat den för att hjälpa oss själva och då hjälper den även andra. Vårt mål med boken är att man inte ska känna sig så ensam och att man genom boken ska ha en axel att luta sig mot.”
Företagets budskap har spridits och de har fått stor respons. Eleverna har varit inbjudna och deltagit i samtal, gjort intervjuer till tidning och radio och hållit i föreläsningar.
“Många lockas nog av boken just för att den är fin med noggranna detaljer och tydligt tema. Vi har nu också släppt en ny version av boken med en mer personlig touch med våra egna berättelser. Vi har behållit dagbokskonceptet, färgläggningssidorna och reflektionsfrågorna men lagt till mer innehåll. Vi vill att boken ska kännas personlig, och att man ska känna sig mindre ensam i sitt mående.”
“Vi brinner ju verkligen för detta och det är nog nyckeln till att det har gått bra för vårt företag, att vi är så engagerade själva. Vuxna vet att ungdomar mår dåligt men jag tror inte många förstår hur det är att vara ung idag, men det vet ju vi. Vårt företag är inte bara boken och dess innehåll, utan det är vårt koncept och vårt budskap som vi vill nå ut med.”
Dela detta med dina vänner
